Festival 2016

JA POTS CONSULTAR TOTA LA PROGRAMACIÓ DEL FESTIVAL 2016

Història

 

Sota la filosofia d’oferir una activitat cultural de primer ordre durant el mes amb menys activitat de la ciutat, el Grup Mas i Mas, amb l’ajuda de la cervesera San Miguel, va engegar el 2003 un festival que avui ja és un clàssic de les nits d’agost a Barcelona.

2003-2004: Del Liceu al Victòria 

Malgrat que part dels locals llavors del Grup Mas i Mas –Jamboree, La Cova del Drac-Jazzroom, La Boîte i Moog- albergaven la pràctica totalitat de la setantena de concerts programats dins aquesta primera edició del festival, el certamen reservava una sorpresa als aficionats: per primer cop es programava una sessió de jazz al Gran Teatre del Liceu. El dia 1 d’agost del 2003, un grup encapçalat pel trompetista Randy Brecker i el saxofonista Bill Evans esdevenia el primer conjunt de jazz que trepitjava l’escenari del coliseu de La Rambla. Altres artistes internacionals de reconegut prestigi dins el gènere, com el pianista Jacky Terrasson o la cantant Claudia Acuña, passaven per l’entarimat del Jamboree, convertint per un mes aquest club de la plaça Reial en una de les sales de jazz amb una programació més ambiciosa del planeta. Artistes brasilers com Euclydes Mattos, cantants com Deborah Carter o discjòqueis com Moscatello van fer les delícies dels molts barcelonins que restaren a la ciutat durant l’agost, i dels nombrosos visitants que no van voler perdre’s alguna de les propostes del festival. 

Sense cap ajuda pública i contra tot pronòstic, la primera edició del San Miguel Mas i Mas Jazz Festival va suposar un èxit de crítica i públic, amb actuacions tan sonades com la que van oferir Jerry González, Diego el Cigala y Los Piratas del Flamenco el dia 1 de setembre del 2003, al Teatre Victòria, per cloure la primera edició del certamen; concert que va exhaurir totes les entrades amb antelació. 

Amb la garantia de l’èxit de la primera convocatòria, el Grup Mas i Mas va presentar una segona edició del San Miguel Mas i Mas Jazz Festival, la del 2004, en la que de nou es programava una sessió de jazz al Gran Teatre del Liceu. Aquest cop, es tractava de dos súper combos: un encapçalat pel guitarrista Kurt Rosenwinkel, el pianista Brad Mehldau i el saxofonista Joshua Redman, i un altre amb el bo i millor del jazz nacional, amb els saxofonistes Perico Sambeat i Llibert Fortuny, els trompetista Josep Maria Farràs i el bateria Marc Ayza, entre d’altres. Pel que fa a la programació en clubs, el Jamboree va acollir les actuacions del pianista nord-americà Robert Glasper, de Perico Sambeat, Llibert Fortuny o la del saxo tenor nord-americà Antonio Hart amb el pianista Carlos Mckiney, que va celebrar dues sessions d’antologia. Artistes com el percussionista cubà Angá, el bandoneísta argentí Marcelo Mercadante, les flamenques Las Migas o el discjòquei Óscar Mulero van fer les delícies d’una afició que va a tornar a exhaurir quasi totes les entrades posades a la venda. 

2005-2006: Del Palau a L’Auditori 

Consolidat ja com el San Miguel Mas i Mas Festival, sense l’etiqueta “Jazz”, el certamen organitzat pel Grup Mas i Mas va presentar una tercera edició, la del 2005, amb una novetat significativa: l’ampliació del nombre de concerts de gran format. Si el 2003 i el 2004 s’havien reservat els espais de gran aforament per els concerts d’inauguració i cloenda del festival, el 2005 el Palau de la Música Catalana acolliria cinc actuacions de destacats artistes nacionals i internacionals. En concret, per la sala modernista van passar els joves jazzistes Raynald Colom i Llibert Fortuny, el cuadro flamenc Entre Amigos –format pels guitarristes Pepe Habichuela i José Miguel Carmona, el pianista Diego Amador i el bailaor Farruco–, el grup de pop Pastora i el cantant cubà Ibrahim Ferrer, que va oferir un dels darrers concerts de la seva vida. 

Tot i l’increment d’actuacions fora del circuit de sales de Mas i Mas, l’organització del festival no va renunciar a presentar el gruix de les seves activitats en format de club, un dels trets fonamentals que caracteritzen la filosofia del Grup Mas i Mas i, per extensió, del seu festival. Així, el públic va poder fruir de les actuacions de Perico Sambeat, Donald Brown, Manuel Amaya o La Porteña Jazz Band, repartides entre el Jamboree, La Cova del Drac-Jazzroom, el Moog i el tablao Los Tarantos. 

Amb més de 100 actuacions previstes, el San Miguel Mas i Mas Festival del 2006 presentava un cartell ambiciós en el que hi destacava la incorporació del Barcelona Teatre Musical (BTM), el Teatre Romea i L’Auditori com a nous espais per a actuacions de gran format, que se sumaven al Palau de la Música Catalana. La diva del rock Nina Hagen es presentava al BTM liderant una big band insòlita, The Capital Dance Orchestra, amb la que repassava la seva trajectòria a ritme de jazz. L’històric pianista de jazz McCoy Tyner, telonejat per una aleshores jove promesa Esperanza Spalding, constituïa un dels caps de cartell del certamen. Pel mateix escenari, el Palau de la Música, també varen passar el trompetista Roy Hargrove, la cantant Martirio, els flamencs Alba i Manuel Molina i una producció exclusiva del San Miguel Mas i Mas Festival: Mayte Martín amb Omara Portuondo. 

El Teatre Romea va acollir la primera producció teatral del festival: l’obra La Strada, de Federico Fellini, sota la direcció de Xicu Massó. Com a cloenda de l’edició del 2006, es va presentar un singular homenatge al cantautor Pau Riba, amb una coproducció amb el Grup Enderrock titulada Dioptria 2.0, en la qual diferents artistes del país –Jordi Sabatés, Albert Pla, Marc Parrot, Sisa, Gerard Quintana o Santiago Auserón–, acompanyats per una banda ad-hoc dirigida per Llibert Fortuny, van revisar l’històric àlbum Dioptria, de Pau Riba. 

2007-2009: Del Grec al Luz de Gas

Després de dues edicions sense celebrar-hi cap espectacle, el 2007 es va recuperar l’escenari del Gran Teatre del Liceu per a celebrar-hi un concert. Aquest cop no va ser el jazz qui va ocupar l’escenari del coliseu de l’òpera sinó el son cubà, a les mans de l’orquestra Buena Vista Social Club. L’Auditori va acollir un homenatge a la rumba catalana, en motiu del seu cinquantè aniversari, a càrrec del llegendari Peret. Per la sala del carrer Lepant també hi van desfil·lar un dels quartets de jazz més aplaudits de la passada dècada, el del saxofonista Wayne Shorter, la cantant cubana Lucrecia, l’Orquestra Àrab de Barcelona i, fins i tot, Fangoria, el grup de la cantant pop Alaska. Sales de format mig com Luz de Gas i Apolo van entrar per primer cop en el conjunt d’espais del festival. En aquest cas, van ser l’indret escollit per als concerts de dues conegudes orquestres de música cubana: Manolito Simonet y su Trabuco i NG La Banda.

Dues de les propostes que més van copsar l’atenció de l’edició del 2007 van ser la presentació de la big band flamenca de Perico Sambeat en un escenari nou, el Teatre Grec, fins llavors només reservat al festival homònim, i la introducció, per primer cop al festival, d’una programació fixa de música clàssica. Sota el nom de “30 Minuts de Música”, l’edifici gaudinià de La Pedrera fou l’espai on es va dur a terme un cicle de música de cambra amb artistes coneguts i emergents de l’escena clàssica del país. 

El cicle de música de cambra a La Pedrera es va consolidar en l’edició del 2008 com un dels pilars bàsics de la programació del Grup Mas i Mas. Aquell any, però, el tret més destacable del San Miguel Mas i Mas Festival va ser l’organització de dos passis diaris de música en viu de tota mena de gèneres –del hip hop al jazz més clàssic– al Teatre Grec. L’històric escenari de Montjuïc es va convertir en una mena de parc musical en el qual l’aficionat podia gaudir d’una copa, d’una petita fira i, sobretot, de sessions de música de qualitat a càrrec d’artistes tan variats com Esclat Gospel Singers, Giulia Valle, La Candombera, Triphasic, Madee, Asstrio, Nevoa, Miquel Gil, Sanjosex, Las Migas i un llarg etcètera de músics que van captivar a milers d’aficionats. De nou, Jamboree, Tarantos i Moog van acollir propostes tan interessants com el grup del saxofonista Abdu Salim Freedom Jazz Quintet, el saxo tenor de Nova Orleans Jesse Davis o el també saxofonista nord-americà Scott Hamilton. 

L’última de les edicions celebrades a dia d’avui, la del 2009, va destacar per consolidar un dels escenaris de mig format més importants de la ciutat, la sala Sala Luz de Gas, un indret consagrat a la música negra en la seva expressió més ballable. Bandes com Brooklyn Funk Essentials, James Taylor Quartet, Esclat Gospel Singers, el saxofonista Pee Wee Ellis o els trios Colina-Miralta-Sambeat i Triphasic van oferir un conjunt de sessions que, en molts casos, van exhaurir tot el paper posat a la venda.

El festival es va inaugurar amb una històrica del rock anglosaxó, Marianne Faithfull, i va cloure amb un no menys històric grup del pop-rock nacional: Jarabe de Palo. 

Pel que fa a l’activitat en clubs, el Jamboree va programar a llegendes del jazz com el bateria Al Foster o el saxofonista Wendel Brounious, o del jazz fusió, com el l’organista Brian Auger. També a joves promeses internacionals com el pianista Yarom Herman, o a valors del nostre jazz com Albert Bover, Ignasi Terraza o Kike Perdomo.

Amb renovat esperit i ganes de cercar nous reptes, els responsables del Grup Mas i Mas ja preparen la que serà la primera edició de la segona dècada del segle XXI del San Miguel Mas i Mas Festival. 

 

2010-2011: Nova dècada, nous escenaris, noves propostes

Fidel a voluntat de guanyar espais per a la música en el mes suposadament més inactiu de la ciutat, el San Miguel Mas i Mas Festival va encetar la dècada de 2010 amb propostes originals en nous espais. L’any en què el que el Palau de la Música Catalana estrenava una nova direcció, Mas i Mas va decidir incorporar una nova activitat a la programació de l’edició de 2010: tres sessions diàries de música acústica, de diferents estils, amb formacions petites i de no més de 30 minuts de durada, a la sala de música de cambra d’aquesta entitat. Dirigit pel periodista musical Pere Pons, el cicle Palau 30’ va portar a l’espai més íntim de l’auditori comtal un seguit de petites joies del flamenc, el jazz, el blues, la música de cambra, la cançó o les músiques del món. 

Va obrir el mini-festival un duet d’alçada: la cantant Sílvia Pérez Cruz amb Raül Fernández “Refree” a la guitarra. Altres parelles destacables del primer Palau’30 foren la fadista Névoa amb el guitarrista Vicenç Solsona, la cantant Laura Simó amb l'històric Francesc Burrull al piano, les joves flamenques Paula Domínguez i Marta Robles, els tanguistes Marcelo Mercadante i Gustavo Battaglia, el maridatge entre el jazzman argentí Horacio Fumero i el tocaor Pedro Javier González, els joves Celeste Alías i Marco Mezquida, i el Mozart jazzístic de Llibert Fortuny i Manel Camp, que va cloure un exitós cicle en què no hi van faltar tampoc dos solos a càrrec de dos il•lustres del jazz nacional: Ignasi Terraza i Pepino Pascual. 

Un clàssic de la música africana, la maliana Rakia Traoré, i una històrica del pop espanyol, la valenciana Sole Giménez, van obrir i tancar San Miguel Mas i Mas Festival’10 a la sala gran de L’Auditori i al Palau de la Música Catalana, respectivament. Foren els únics concerts en recintes de gran aforament. Una sala de dimensions mitjanes, Luz de Gas, va acollir les propostes més vinculades al món del funk i el groove: els veterans Defunkt del trombonista Joe Bowie —un dels plats forts del certamen—, els barcelonins Just 4 Fun i Flavio Rodríguez i, com a excepció notable, el gòspel de la britànica Lurine Cato amb els Barcelona Gospel Messengers de Ramon Escalé. Tan o més rítmica i ballable va ser la música techno que es va escoltar a la sala Moog, amb discjòqueis com Hardfloor, DMX Krew, Mike Dred i Omar León.  

En un altre extrem podem situar les propostes del ja consolidat cicle 30’ Minuts de Clàssica a La Pedrera de Caixa Catalunya. El pianisme romàntic de Jean-François Dichamp i Alfredo Armero, Kalina Macuta i Daniel Blanch interpretant Shubert, el guitarrista Jorge Arango, la soprano Maria Escobar amb el pianista Alan Branch, la també soprano Beatriz Jiménez Marconi, el Trío Arriaga o el Nexus Piano Duo són alguns dels artistes de música clàssica que van formar del cartell d’una edició, la del 2010, que al Jamboree va programar a artistes de la categoria d’Esperanza Spalding amb Leo Genovese i Francisco Mela, Víctor Mendoza amb el Barcelona Percussion Project, Ronald Baker, Marc Ayza, Albert Bover, Lucrecia, Josep María Farràs, Jaume Vilaseca, Eva Cortés, Xavier Dotras o Five In Orbit. 

Els quadres de Lluís Avedaño i Pedro Córdoba van ser els escollits per a la programació flamenca del Tarantos. 

Com a fet remarcable del San Miguel Mas i Mas Festival’10  cal esmentar una cloenda original, a mode de celebració del 50è aniversari del Jamboree, en plena plaça Reial. Dalt d’un entarimat situat en un extrem de la plaça vuitcentista van actuar, el 30 d’agost de 2010, la Big Acoustic Band d’Alfons Carrascosa i la Barcelona Blues Big Band, i es va improvisar una WTF! Jam Session. 

Sota l’esperit renovador del 2010, l’edició del 2011 va mantenir l’exitós cicle Palau’30, amb una obertura de gala a càrrec d’un duet d’alçada del pop-rock hispà: el cantant Santiago Auserón i el guitarrista Joan Vinyals. Van repetir el trio de castanyoles Grau-Carles-Nomoto, la fadista Névoa amb el guitarrista Vicenç Solsona i  l’encontre Fumero-González, i es van incorporar els manouches Biel Ballester i Leo Hipaucha, els tanguistes Cristina Villalonga i Gustavo Battaglia, el trio Soulimane-Bout-Zerualdi, la cantant Ana Rossi amb la pianista Elisabet Raspall, i el duo ètnic de Mû amb Sasha Agranov,  entre d’altres. Del Palau’30 cal destacar també un solo del saxofonista Llibert Fortuny i un concert de cloenda protagonitzat per la  cantaora Ginesa Ortega. 

Una autèntica llegenda del funk, Maceo Parker, va oferir un xou de tres hores al públic que omplia de gom a gom el Palau de la Música Catalana, en la que va ser la inauguració més rítmica que es recorda del San Miguel Mas i Mas Festival. Rítmica —i també decibèlica— va ser una de les novetats destacades de l’edició del 2011: el mini-cicle Moog Rock Club amb les bandes de l’escena indie NudoZurdo, James McCain Band i Joan Colomo + L’Esperit! En el capítol del música de ball, la sala Jamboree va acollir els discjòqueis R de Rumba, Dj Wilor, Dj Twelve i Dj Fonk en el que suposava la incorporació de les sessions de discoteca del Jamboree al cartell del certamen.

La música clàssica, representada en el l’apartat 30’ Minuts de Música Clàssica a La Pedrera de CatalunyaCaixa, va comptar amb intèrprets com els pianistes Marija Ivanovic, Akiko Nomoto, Katia Michel, Jean-François Dichamp, Cecilio Tieles i Enrique Bernaldo de Quirós, el guitarrista Alí Arango, el Quartet Albéniz, el Duo Granados, el Trio Arriaga i els cantants Beatriz Jiménez, Ricardo Velásquez, Ana G. Schwedhelm i Elías Benito Arranz. Coincidint amb el 40è aniversari del decés del compositor Joan Manén, el San Miguel Mas i Mas Festival’11 va decidir homenatjar-lo amb la inauguració del cicle de La Pedrera i, sobretot, amb la interpretació de l’obra Nova Catalonia, l’11 de setembre del 2011 al Palau de la Música Catalana.

Novament, la sala Jamboree va oferir un cartell jazzístic de luxe, amb estrelles com el trompetista Tom Harrell, el saxofonista Kenny Garrett, el trio Jeff Ballard-Miguel Zenón-Lionel Loueke, Dave Samuels & Barcelona Percussion Project  o els britànics Get the Blessing, a banda d’artistes nacionals de la solera de Fèlix Rossy —amb Peter Bernstein—, Horacio Fumero & Albert Bover, Giulia Valle Libera Quintet, Toni Solà, David Pastor, Gonzalo del Val, Dani Nel•lo, Sergi Sirvent o Susana Sheiman & Ignasi Terraza Trio.  A nivell de jazz, cal destacar un concert d’homenatge a Miles Davis, coproduït amb la revista Jaç, amb una big band ad-hoc dirigida per Joan Chamorro, i amb figures com Andrea Motis, Llibert Fortuny, Matthew Simon, Jordi Bonell o l’únic músic espanyol que va tocar amb Miles Davis: Carles Benavent. L’enregistrament del concert, titulat Sketches of Catalonia, es va regalar als lectors de la revista Jaç en format de CD. 

El flamenc del grup Candelaria i de Karime Amaya & Sara Flores es va poder escoltar a la sala Tarantos, en una edició que va cloure oficialment al Palau de la Música Catalana, amb una insòlita sessió de gospel a càrrec dels britànics The London Community Gospel amb la Jamboree Big Latin Band, dirigida pel també impulsor del gòspel Ramon Escalé.

 

2012-2014: El Festival compleix 10 anys

El 2012 es va celebrar el desè aniversari del San Miguel Mas i Mas Festival amb grups com Level 42 (que va inaugurar el certamen al Palau de la Música Catalana), Harmonia del Parnàs, el Trio Arriaga, Maria del Mar Bonet i Manel Camp, Roger Mas, Manel Camp Trio & Llibert Fortuny & Orquestra Camera Musicae, Roberto Fonseca, Benny Golson i Andrea Motis & Joan Chamorro Quintet & Scott Robinson, entre una llista de més de 400 actuacions. Per primera vegada el cicle de música clàssica 30 Minuts de Música, que s’havia celebrat a La Pedrera durant 5 anys, es va moure al MUHBA (Museu d’Història de Barcelona), amb una molt bona acollida. Aquesta edició es va tornar a cloure l’11 de setembre amb el concert de la Diada al Palau de la Música, protagonitzat per l’Orquestra Simfònica de Tarragona “Camerata XXI” i l’Orfeó Català.

En l’edició del Festival del 2013, les prop de 400 actuacions programades es van inaugurar amb un concert protagonitzat per dues de les millors veus femenines en el terreny del pop soul: Imany i Sara Pi, que van actuar al Palau de la Música. També al Palau va tenir lloc la cloenda del Festival amb una veritable festa del jazz amb el Quintet liderat per Joan Chamorro i Andrea Motis acompanyats d’un brillant aplec de músics convidats. També es va tornar a incloure el concert de l’11 de setembre dins el Festival, aquesta vegada amb l’OBC i l’Orfeó Català interpretant a L’Auditori la simfonia “Nova Catalònia” en la seva versió completa. La Banda Municipal de Barcelona dirigida per Salvador Brotons va inaugurar els 30 Minuts de Música al Museu amb un concert gratuït a la Plaça del Rei que pretenia rememorar el concert que va protagonitzar Richard Strauss dirigint la mateixa formació el 1925. Altres noms destacables van ser Niño Josele, Dani Nel·lo, Hermeto Pascoal, Erik Truffazz, la Sun Ra Arkestra, Lou Donaldson, Pedro Iturralde i Diego Amador. 

En l’ultima edició del Festival, la de 2014, uns 300 concerts van omplir de música espais com el Palau de la Música Catalana, la Plaça del Rei, el MUHBA o el Born Centre Cultural, a banda de les sales pròpies del grup. Un dels concerts destacats va ésser el de cloenda, amb Aloe Blacc com a protagonista estel·lar, la nova sensació del soul y el funk internacional, que va tancar el Festival al Palau de la Música Catalana. En l’escenari modernista també es van poder escoltar formacions com la Barcelona Big Blues Band amb Dani Nel·lo i Mike Sánchez com a convidats especials, i pianistes clàssics de gran nivell, com Lluís Rodríguez Salvà, Alba Ventura i Vestard Shimkus. Altres figures que van oferir el seu talent al públic barceloní van ser Paquito D’Rivera, Benny Golson, Lucky Peterson, Mina Agossi o China Moses, que van actuar a l’escenari del Jamboree. Una de les novetats de 2014 va ser la incorporació d’un nou espai dins el Festival: la Sala Moragues del Born Centre Cultural, que va acollir concerts de jazz, clàssica, cançó, tango i altres músiques, d’entre els quals va destacar la figura de Maria del Mar Bonet.

 

HALLS AND CONCERTS FROM MASIMAS
  • Jamboree Jazz CLub Barcelona
  • Moog Electronic Dancing Club Barcelona
  • Tarantos - Espectacles Flamenco Barcelona
  • Tarantos Club - Sessions de Indie, Pop, Rock Barcelona
  • Jamboree Dance Club Barcelona
  • Fundació Mas i Mas - Concerts de música clàssica a Barcelona
Logo Grup Mas i Mas

Contacta | Informació legal | Política de privacitat

© 2017 Grup Mas i Mas,tots els drets reservats