ENTREVISTA ÀLEX MARTÍN

14 August 2014 per masimas a Entrevistes ENTREVISTA ÀLEX MARTÍN

Mañana viernes Álex Martín ofrecerá un live set en nuestro pequeño escenario. Si los directos en nuestro MOOG ya son, por lo general, ocasiones muy especiales, en esta ocasión será un acontecimiento semilegendario debido al tiempo que hace que Álex no actúa en directo en ningún lado. Auténtico pionero de la electrónica en nuestro país en los años 90, en una época en que los productores de ese sonido podían contarse con la mitad de los dedos de una mano, participante en el primer SONAR y creador hiperactivo durante toda la década, él mismo decidió quitarse de en medio más o menos con el cambio de siglo, debido a motivos que nos explica discretamente en la siguiente entrevista. Hasta que, hace relativamente poco, decidió volver a la vida pública (y a las juergas nocturnas) sacando un LP, Acid Minion, creado exclusivamente con un  Korg Monotribe, el EP Silver Surfer (dx7 Records) en el que recupera sus viejos sonidos con tecnología actual, y pinchando en un par de sitios, MOOG incluido.

Pero todos estos datos no sirven para describir el rasgo más importante de Álex Martín que es que se trata de un tipo estupendo: una persona amable, simpática, con ganas de colaborar y participar en lo que se le proponga y una ilusión intacta. Un tipo que combina perfectamente una pasión idealista por lo que hace con una visión práctica y sin prejuicios sobre lo que significa ser músico, las relaciones con la tecnología, etc, etc. Su papel crucial en la historia de la electrónica en este país no se le ha subido nunca a la cabeza y se considera a sí mismo simplemente como un amante apasionado de la música y la tecnología. Como muchos de nosotros, en realidad. Sólo que él es Álex Martín.

La siguiente entrevista es, en realidad, un cuestionario que le mandamos por mail y queremos agradecerle infinitamente la prisa que se dio en contestarlo para que pudiéramos colgarlo antes de su actuación. Además, se nota que se puso a ello en serio y sinceramente, y  no se limitó a cumplir la papeleta. Como decíamos antes, no es sólo un gran músico sino un gran personaje.

 

Dados tus orígenes y tus gustos, uno te imagina como a un fanático de lo análogico y las maquinitas en general. Sin embargo una de tus muchas actividades es la de ‘hombre público’ de Native Instruments, una de las empresas más importantes del mundo en cuanto a producción digital. ¿Por dónde van tus tiros realmente?  

Mi pasión es la música y la tecnología, no tengo predilección por lo analógico versus lo digital o viceversa, supongo que por edad, me ha tocado vivir la evolución de ambas industrias desde los 80 hasta nuestros días, así pues, he sido testigo de muchas cosas y he podido experimentar con herramientas de varias procedencias. Lo que si tengo claro es que el haber vivido los tiempos “analógicos” me ha servido para entender y sacar partido de las tecnologías digitales. Así que “mis tiros” van por donde vaya la evolución tecnológica y musical, como decía Steve Jobs “stay foolish, stay hungry”, creo que podemos aplicar esa frase a mi experiencia vital.  

¿Cómo configuras tus directos en este sentido?  

Recientemente, preparo mis directos con Maschine de Native Instruments y nada mas. Esta combinación de hardware y software me ha sorprendido por la facilidad para plasmar ideas y llevarlas a directo, sin mencionar la altísima calidad sonora y de manufactura que ofrece la marca alemana. De todos modos, también sigo preparando directos con maquinas analógicas, ya que también colaboro con Korg España en la difusión de sus productos con sabor “retro”, como la Korg Monotribe, la serie “Volca”, el “MS-20 Mini” y los “Monotron”. De cara a la nueva temporada tengo la intención de volver a los orígenes y retomar el estudio analógico 100%.  

Lo que sigue es una opinión personal del que esto escribe y seguramente muchos querrán martirizarme cuando la lean, pero creo que la devoción por lo analógico es sólo una cuestión de principios, ideología o preferencias a la hora de trabajar, pero con la tecnología actual, casi nadie, salvo cuatro expertos, es capaz de distinguir si un tema se ha producido con un sinte original o con un plugin que lo emule a la perfección. ¿Qué opinas al respecto?  

Basicamente, te respondí en la primera de tus preguntas. Vengo de una época en la que hacia música con un Commodore 64 y algunos juguetes mas. La importante es la música y si la misma tiene algo que decir a través de ti, no me importan los medios que se hayan utilizado si la música me llega. Es cierto que últimamente parece haber un “revival” de lo analógico, o de pinchar solo con vinilo. En muchos casos hay un alto contenido de “postureo” en las personas que claman que lo suyo es autentico por ser “analógico”, a mi me da un poco la risa. Los verdaderos entendidos en arte nunca hablan de los pinceles, sino de los cuadros; o de los martillos, sino de las esculturas; o de cámaras de video, sino de películas…  

Volviendo a los 90, en ese tiempo prácticamente no había productores de techno, house o electrónica. Recuerdo ir a ver un concierto en esos años de no sé qué dúo de electrónica pero que en realidad sonaba más bien a un último coletazo del rollo experimental-industrial que a los ‘nuevos’ sonidos. Sin embargo cuando actuaste en el primer SONAR tú sí ya sonabas a esa cosa nueva que muchos aún no teníamos bien claro qué era. ¿De dónde salías exactamente?  

Mis orígenes son el album “Time” de la Electric Light Orchestra, “Oxygene” de Jean Michel Jarre, “Blade Runner” tanto en el aspecto visual como en la banda sonora, Kraftwerk y el electro que bailaban los B-Boys y que yo viví intensamente a principios de los 80, ósea, básicamente Afrika Bambaataa y su “Planet Rock”. Mas o menos a los 8 años ya tenia muy claro que lo mío era el contacto con la música.  

¿Cómo te contactaron y contrataron para el primer SONAR?  

Resulta que Ricard Robles, Sergio Caballero y Enric Les Palau eran conocidos míos a traves de un amigo común, bastante antes del SONAR, ellos hacían producciones mas o menos “dance” en un estudio que tenían en el pueblo español, ademas, como todos sabrán, Ricard era periodista que escribía en publicaciones bien conocidas. Cuando llegó el momento de montar el primer SONAR, supongo que yo era una de las pocas personas que estaban metidas en el rollo electrónico y con capacidad de hacer un directo. Aunque la gente no lo crea, en Barcelona había gente interesada por la electronica mucho antes del SONAR…  

Y luego empezaste a producir para sellos importantes, empezando por F Comm y siguiendo por varios más. En una entrevista reciente para Clubbingspain diste unos datos bastante curiosos sobre el dinero que Ganabas por disco. ¿Un tipo prolífico como tú se sacaba algo de pasta realmente? ¿Se movía dinero?  

Mis mayores ingresos los obtuve por la banda sonora que hice para La Fura Dels Baus, en su espectáculo teatral “FAUST”. Y tampoco me sacó de pobre. Hubo una época en que se hacían muchos bolos bastante bien pagados, pero en muchos casos, las empresas de management se llevaban un pico mas que suculento y engañaban a los artistas, lo mas triste es que me temo que esto sigue vigente. Pero en todo caso… Si sigo haciendo música hoy, es por que nunca hice esto realmente por dinero, no te digo que no me gustaría vivir de ello, pero cuesta mucho ser un artesano y mas en los tiempos que corren.  

Luego llegó lo que pareció que podía ser la época dorada de los labels españoles, que duró cuatro días porque se fueron al traste casi todos. En tu opinión ¿se debió a que se gestionaron fatal, a que las propuestas musicales en realidad no eran gran cosa o a que este país es diferente?  

Resulta que últimamente me encuentro mucha gente que tiene nuestros discos (de artistas nacionales de los 90) y los guarda como oro en paño, así pues, creo que descarto lo de la baja calidad, cosa que nos han inculcado desde siempre. LO DE AQUI, MIERDA ES… Te remito al album de “MADELMAN / PALAIS” por poner un ejemplo, o a la producción del sello madrileño Boozo, a Cosmos Records o a Minifunk en Barcelona. Tuvimos nuestra época dorada. 

¿Porque se fué al garete?

Para mi hay dos factores clave:

1- Nunca tuvimos una “escena” unida. (Siempre valió mas el pisar la cabeza y aferrarse al trono, aunque fuese un trono de excrementos)

2- Nunca hemos sabido vender nuestros productos tan bien como vendemos lo que llega de fuera.  

¿Por qué casi nadie producía en este país? Por supuesto sí había gente haciendo música, y muchos eran muy dignos, pero en realidad no dejaban de ser una minoría y aquí nunca llegamos al nivel al que llegaron en Francia, Alemania o Escandinavia, por ejemplo.   Creo que los dos puntos citados anteriormente son válidos aquí.  

Viendo tu discografía uno tiene la impresión de que durante los 90 no paraste ni un segundo hasta que, de repente, sufriste un apagón radical. Por algún lado he leído que en parte se debió a cuestiones personales. ¿Puedes contar algo más o nos conformamos con eso?  

Bueno, me hice mas mayor, tuve una hija, me cansé de luchar contra la mediocridad de este país, viendo como los DJ se hacían superestrellas y los músicos eran como algo casi olvidado.Mis heroes de antaño, se dedicaban a hacer temas de Kraftwerk en formato cumbia, o simplemente se vendían a lo comercial. Apareció el techno para tontos, que llamaron “minimal”… Yo seguí haciendo música, la prueba esta en mi netlabel “Roterfleck”, pero supongo que navegaba mas bien solo con mis ideas y principios.  

¿Y por qué has vuelto?  

Nunca me fuí, si es verdad que no hice ningún esfuerzo por sacar la nariz ya que no había sitios interesantes donde mostrar tus ideas. El mismo “MOOG” pasó por una época “diferente” de la cual se esta recuperando en los últimos tiempos. Creo que muchos hemos necesitado alejarnos para coger perspectiva y darnos cuenta que no estábamos tan equivocados y que la pasión que sentíamos era por algo real. En todo caso, el ultimo empujón para volver a la actividad visible me lo han dado mis amigos, empezando por Jorge Perez y Roque Molina, y siguiendo por Mayte Leturiaga, Ismael Martinez, Carles Peñalber, Helena, Sergio… Personas que me aprecian y que saben que para mi es dificil que sea feliz haciendo otra cosa. También Omar, David Lost, Ruben Soeane y la familia de MOOG han hecho que estos viejos ojos vuelvan a brillar con la ilusión de formar parte de algo y poder aportar mi grano de arena.  

En tus últimas apariciones tú mismo te defines como retro-techno. ¿No es un poco peligroso? ¿No puede haber gente que salga corriendo asustada ante lo de ‘retro’? ¿No corres el peligro de posicionarte como un evento puramente nostálgico?  

Bueno, si alguien se asusta, será una pena… :) Cuando digo retro-techno, quiero decir que mis sesiones no van a ser 3 horas de rollo oscuro donde parece que es la misma canción durante todo el rato. Antes, un DJ ponía mucha música diferente bajo la definición de “Techno”. Un poco de rollo aleman / Frankfurt, un poco de dub a lo Basic Channel, algo de acid, otro poco de sonidos de Detroit, otro poco más de gente de UK, Bélgica, Francia… En todo caso, quien quiera ver como reparto nostalgia, que venga el día 15 al MOOG. :)  

¿Te interesa la producción musical actual? ¿Hay algún estilo, productor o sello que sigas o te guste especialmente?  

Me encanta la producción actual, pero básicamente sigo con mucho interés a gente de aquí, Marc Pastco, L_Dub, David Reina, Ales Pardo. También voy escuchando cosas de gente con un sonido que no es tan afin a lo que realmente me gusta para bailar, pero que en sus propuestas son muy potentes como Geistform, Pina, Die-6, Trazon Tecib… De lo de “fuera”, bueno, yo siempre me he considerado seguidor activo de los manifiestos de Underground Resistance, sigo todo lo que hacen, también me gusta Surgeon, Dan Curtin, Mike Dredd. Intento estar al día de lo que hacen los chicos con los que compartí época.    

Una curiosidad personal ¿Tienes conocimientos musicales académicos o te metiste a producir a base de oído y prueba / error?  

Tengo conocimientos musicales que adquirí de diversas fuentes, como amigos profesores de Jazz como Manel Gil o Rudy Gnutti de los que aprendí lo indecible. Pero empecé jugando con la música y los sonidos, no creo que haya errores en la música. Hay caminos.  

¿Recuerdas cuántas veces has pasado por el MOOG? Nos referimos como artista invitado, porque como público últimamente no paras.

Jajaja! Yo soy el primero que se alegra de que así sea, ha dado la casualidad de que han pasado muchos conocidos por la sala estos últimos meses y a parte, he redescubierto el MOOG “Techno”, que es como me gustaba a mi. La sala tiene unos residentes que ofrecen muchísima calidad musical, Soeane, David Lost, Omar, Gus…Estuve hace poco pinchando una noche, eso fue este mismo año, pero antes de eso, sequía total, igual hace 15 años que no tocaba en Moog.  

Cuéntanos algo sobre el concierto de mañana.

Voy a presentar algunos temas de mi ultimo EP publicado en DX7 Records, pero la mayoría de cosas que voy a tocar se estrenan en MOOG, es todo el material nuevo en el que estoy trabajando. Muy orientado a el directo y a que todos los pasemos bien bailando.  

Y después de este concierto ¿Qué?  

Por pedir que no quede. Lo que realmente me gustaría seria tener una residencia semanal en MOOG donde tuviesen cabida esos sonidos “retro-techno” mezclados con sonidos actuales y poder invitar a gente a poner discos que normalmente no ponen por no ser “novedad”. También voy a seguir trabajando como “evangelista” de nuevos productos de tecnología musical y preparando nuevos temas para que compartir con quien quiera escucharlos. Lo que si querría es agradecer inmensamente a MOOG y a todo su equipo la oportunidad que me han brindado ya que estas cosas me hacen muy feliz y me llenan de energía positiva para seguir adelante.

De nada. Gracias a ti, Álex.

--------

Demà divendres Àlex Martín oferirà un live set en el nostre petit escenari. Si els directes en el MOOG ja són, en general, ocasions molt especials, aquest cop serà un esdeveniment semilegendari a causa del temps que fa que Àlex no actua en directe enlloc. Autèntic pioner de l'electrònica al nostre país als anys 90, en una època en què els productors d'aquest so podien comptar-se amb la meitat dels dits d'una mà, participant en el primer SONAR i creador hiperactiu durant tota la dècada, ell mateix va decidir llevar-se d'el mig més o menys amb el canvi de segle, a causa de motius que ens explica discretament en la següent entrevista. Fins que, fa relativament poc, va decidir tornar a la vida pública (i a les gresques nocturnes) traient un LP, Acid Minion, creat exclusivament amb un Korg Monotribe, l’EP Silver Surfer (DX7 Records) en el qual recupera els seus vells sons amb tecnologia actual, i punxant en un parell de llocs, MOOG inclòs.

Però totes aquestes dades no serveixen per descriure el tret més important d'Álex Martín que és que es tracta d'un tipus meravellós: una persona amable, simpàtica, amb ganes de col•laborar i participar en el que se li proposi i una il•lusió intacta. Un tipus que combina perfectament una passió idealista pel que fa amb una visió pràctica i sense prejudicis sobre el que significa ser músic, les relacions amb la tecnologia, etc, etc. El seu paper crucial en la història de l'electrònica en aquest país no se li ha pujat mai al cap i es considera a si mateix simplemento com un amant apassionat de la música i la tecnologia. Com molts de nosaltres, en realitat. Només que ell és Álex Martín.

La següent entrevista és, en realitat, un qüestionari que li vam enviar per mail i volem agrair-li infinitament la pressa que es va donar a contestar-ho perquè poguéssim penjar-ho abans de la seva actuació. A més, es nota que s’hi va posar de debò i sincerament, i no es va limitar a complir l’expedient. Com deiem abans, no és només un gran músic sinó un gran personatge.

 

Donats els teus orígens i els teus gustos, un t'imagina com a un fanàtic de lo analògic i les maquinetes en general. No obstant això, una de les teves moltes activitats és la de ‘home públic’ de Native Instruments, una de les empreses més importants del món quant a producció digital. Per on van els teus tirs realment?

La meva passió és la música i la tecnologia, no tinc predilecció per l'analògic versus el digital o viceversa, suposo que per edat, m'ha tocat viure l'evolució d'ambdues indústries des dels 80 fins als nostres dies, així doncs, he estat testimoni de moltes coses i he pogut experimentar amb eines de diverses procedències. El que si tinc clar és que l'haver viscut els temps “analògics” m'ha servit per entendre i treure partit de les tecnologies digitals. Així que “els meus tirs” van per on vagi l'evolució tecnològica i musical, com deia Steve Jobs “stay foolish, stay hungry”, crec que podem aplicar aquesta frase a la meva experiència vital.

Com configures els teus directes en aquest sentit?

Recentment, preparo els meus directes amb Maschine de Native Instruments i res mes. Aquesta combinació de maquina i software m'ha sorprès per la facilitat per plasmar idees i portar-les a directe, sense esmentar l'altíssima qualitat sonora i de manufactura que ofereix la marca alemanya. De totes maneres, també segueixo preparant directes amb maquines analògiques, ja que també col•laboro amb Korg Espanya en la difusió dels seus productes amb sabor retro”, com la Korg Monotribe, la sèrie Volca”, el “MS-20 Mini” i els Monotron”. De cara a la nova temporada tinc la intenció de tornar als orígens i reprendre l'estudi analògic 100%.

El que segueix és una opinió personal del que això escriu i segurament molts voldran martiritzar-me quan la llegeixin, però crec que la devoció per l'analògic és només una qüestió de principis, ideologia o preferències a l'hora de treballar, però amb la tecnologia actual, gairebé ningú, excepte quatre experts, és capaç de distingir si un tema s'ha produït amb un sinte original o amb un plugin que ho emuli a la perfecció. Què opines sobre això?

Basicament, això ho he contestat en la primera de les teves preguntes. Vinc d'una època en la que feia música amb un Commodore 64 i algunes joguines mes. El que  importa és la música i si la mateixa té alguna cosa que dir a través de tu, no m'importen els mitjans que s'hagin utilitzat si la música m'arriba. És cert que últimament sembla haver-hi un “revivial” de l'analògic, o de punxar només amb vinil. En molts casos hi ha un alt contingut de “postureo” en les persones que seu rollo és l’autentico per ser “analògic”, al mi em fa riure una mica. Els veritables entesos en art mai parlen dels pinzells, sinó dels quadres; o dels martells, sinó de les escultures; o de càmeres de video, sinó de pel•lícules…

Tornant als 90, en aquell temps pràcticament no hi havia productors de techno, house o electrònica. Recordo anar a veure un concert en aquells anys de no sé quín duo d'electrònica però que en realitat sonava més aviat al rollo experimental-industrial que als ‘nous’ sons. No obstant això quan vas actuar en el primer SONAR tu sí ja sonaves a aquesta cosa nova que molts encara no teníem ben clar què era. D'on sorties exactament?

Els meus orígens són el album “Estafi” de la Electric Light Orchestra, “Oxygene” de Jean Michel Jarre, “Blade Runner” tant en l'aspecte visual com en la banda sonora, Kraftwerk i l’electro que ballaven els B-Boys i que jo vaig viure intensament a principis dels 80, bàsicament Afrika Bambaataa i el seu “Planet Rock”. Més o menys als 8 anys ja tènia molt clar que el que m’agradava era el contacte amb la música.

Com et van contactar i van contractar per al primer SONAR?

Resulta que Ricard Robles, Sergio Caballero i Enric Les Palau eren coneguts meus a traves d'un amic comú, bastant abans del SONAR, ells feien produccions més o menys “dansi” en un estudi que tenien al Poble Espanyol, a més, com ja se sap, Ricard era periodista i escrivia en publicacions ben conegudes. Quan va arribar el moment de muntar el primer SONAR, suposo que jo era una de les poques persones que estaven ficades en el rotllo electrònic i amb capacitat de fer un directe. Encara que la gent no s’ho cregui, a Barcelona hi havia gent interessada per la electronica molt abans del SONAR…

I després vas començar a produir per a segells importants, començant per F Comm i seguint per diversos més. En una entrevista recent per Clubbingspain vas donar unes dades bastant curioses sobre els diners que guanyaves per disc. Un tipus prolífic com tu es treia una mica de pasta realment? Es movien diners?

Els meus ingressos més grans els vaig obtenir per la banda sonora que vaig fer per La Fura Dels Baus, al seu espectacle teatral “FAUST”. I tampoc no em va treure de pobre. Va haver-hi una època en què es feien moltes actuacions bastant ben pagades, però en molts casos, les empreses de management es portaven un porcentatge passant. Però en tot cas… Si segueixo fent música avui, és per que mai vaig fer això realment per diners, no et dic que no m'agradaria viure d'això, però costa molt ser un artesà i mes en els temps que corren.

Després va arribar el que va semblar que podia ser l'època daurada dels labels espanyols, que va durar quatre dies perquè es van enfonsar gairebé tots. En la teva opinió es va deure al fet que es van gestionar fatal, al fet que les propostes musicals en realitat no eren gran cosa o al fet que aquest país és diferent?

Resulta que últimament em trobo molta gent que té els nostres discos (d'artistes nacionals dels 90) i els guarda com a or en pany, així doncs, crec que descarto que fossin de baixa qualitat, cosa que ens han inculcat des de sempre. EL DE AQUI, ÉS UNA MERDA… Et remeto a l’àlbum de “MADELMAN / PALAIS” per posar un exemple, o a la producció del segell madrileny Boozo, a Cosmos Records o a Minifunk a Barcelona. Vam tenir la nostra època daurada.

Perquè es va enfonsar tot? Per a mi hi ha dos factors clau:

1- Mai vam tenir una “escena” unida. (Sempre va importar més trepitjar el cap de l’altre i aferrar-se al tron propi, encara que fos un tron d'excrements)

2-Mai hem sabut vendre els nostres productes tan ben com venem el que arriba de fora. 

Per què gairebé ningú produïa en aquest país? Per descomptat sí hi havia gent fent música, i molts eren molt dignes, però en realitat no deixaven de ser una minoria i aquí mai vam arribar al nivell al que van arribar França, Alemanya o Escandinàvia, per exemple.

Crec que els dos punts citats anteriorment són vàlids aquí.

Veient la teva discografia un té la impressió de que durant els 90 no vas parar ni un segon fins que, de sobte, vas patir una desconexió radical. Per algun costat he llegit que en part es va deure a qüestions personals. Pots explicar-ho una mica més o ens conformem amb això?

Bé, em vaig fer mes gran, vaig tenir una filla, em vaig cansar de lluitar contra la mediocritat d'aquest país, veient com els DJ es feien superestrellas i els músics eren com alguna cosa gairebé oblidada. Els meus herois de sempre es dedicaven a fer temes de Kraftwerk en format cumbia, o simplement es venien al rollo comercial. Va aparèixer el techno per a ximples, al qual li van dir “minimal”… Jo vaig seguir fent música, la prova està en el meu netlabel Roterfleck”, però suposo que navegava mes aviat sol amb les meves idees i principis. 

I per què has tornat?

Mai no m’en vaig anar, si és veritat que no vaig fer cap esforç per treure el nas ja que no hi havia llocs interessants on mostrar les teves idees. El mateix MOOG va passar per una època “diferent” de la qual s'està recuperant en els últims temps. Crec que molts hem necessitat allunyar-nos per agafar perspectiva i adonar-nos que no estàvem tan equivocats i que la passió que sentíem era per alguna cosa real. En tot cas, l'última empenta per tornar a l'activitat visible m'he l’han donat els meus amics, començant per Jorge Perez i Roque Molina, i seguint per Mayte Leturiaga, Ismael Martinez, Carles Peñalber, Helena, Sergio… Persones que m'aprecien i que saben que és dificil que sigui feliç fent una altra cosa. També Omar, David Lost, Ruben Soeane i la família del MOOG han fet que aquests vells ulls tornin a brillar amb la il•lusió de formar part d'alguna cosa i poder aportar el meu gra de sorra.

En les teves últimes aparicions tu mateix et defineixes com retro-techno. No és una mica perillós? No pot haver-hi gent que surti corrent espantada davant això de ‘retro’? No corres el perill de posicionar-te com un esdeveniment purament nostàlgic?

Bé, si algú s'espanta, serà una pena… :) Quan dic retro-techno, vull dir que les meves sessions no van a ser 3 hores de rollo fosc on sembla que és la mateixa cançó durant tota l'estona. Abans, un DJ posava molta música diferent sota la definició de “Techno”. Una mica de rollo aleman / Frankfurt, una mica de dub en plan Basic Channel, una mica de acid, un altre mica de sons de Detroit, un altre més de gent de UK, Belgica, França… En tot cas, qui vulgui veure com reparteixo nostàlgia, que vingui el dia 15 al MOOG :)

T'interessa la producció musical actual? Hi ha algun estil, productor o segell que segueixis o t'agradi especialment?

M'encanta la producció actual, però bàsicament segueixo amb molt interès a gent d'aquí, Marc Pastco, L_Dub, David Regna, Ales Pardo. També vaig escoltant coses de gent amb un so que no és tan afin al que realment m'agrada per ballar, però que en les seves propostes són molt potents com Geistform, Pina, Die-6, Trazon Tecib… D’el que ve de “fora”, bé, jo sempre m'he considerat seguidor actiu dels manifestos de Underground Resistance, segueixo tot el que fan, també m'agrada Surgeon, Dan Curtin, Mike Dredd. Intento estar al dia del que fan els nois amb els quals vaig compartir època.

Una curiositat personal Tens coneixements musicals acadèmics o vas començar a produir a força d'oïda i prova / error?

Tinc coneixements musicals que vaig adquirir de diverses fonts, com a amics professors de Jazz com Manel Gil o Rudy Gnutti dels quals vaig aprendre moltíssim. Però vaig començar jugant amb la música i els sons, no crec que hi hagi errors en la música. Hi ha camins.

Recordes quantes vegades has passat pel MOOG? Ens referim com a artista, perquè com a públic últimament no pares.

Jajaja! Jo sóc el primer que s'alegra que així sigui, ha donat la casualitat que han passat molts coneguts per la sala aquests últims mesos i a part, he redescobert el MOOG “Techno”, que és com m'agradava a mi. La sala té uns residents que ofereixen moltíssima qualitat musical, Seoane, David Lost, Omar, GUS… Vaig estar fa poc punxant una nit, això va ser aquest mateix any, però abans d'això, sequera total, igual fa 15 anys que no tocava al MOOG.

Explica'ns alguna cosa sobre el concert de demà.

Vaig a presentar alguns temes del meu últim EP publicat en DX7 Records, però la majoria de coses que tocaré s'estrenaran al MOOG, és tot el material nou en el qual estic treballant. Molt orientat al directe i a fer que tots s’ho passin bé ballant.

I després d'aquest concert. Què?

Per demanar que no quedi. El que realment m'agradaria seria tenir una residència setmanal al MOOG on donar cabuda aquests sons “retro-techno” barrejats amb sons actuals i poder convidar a gent a posar discos que normalment no posen per no ser “novetat”. També vaig a seguir treballant com a “evangelista” de nous productes de tecnologia musical i preparant nous temes per a compartir-los amb qui vulgui escoltar-los. El que si voldria és agrair immensament al MOOG i a tot el seu equip l'oportunitat que m'han brindat ja que aquestes coses em fan molt feliç i m'omplen d'energia positiva per seguir endavant.

De res. Gràcies a tu, Àlex.


Albert Margelí